söndag 6 maj 2012

Varför hon alltid misslyckas och varför hon kommer lyckas misslyckas i framtiden också

Version 1 av hennes liv: När hon lyssnar på musik låtsas hon och det känns mycket mer än en urblekt verklighet. På låtsas är hon viktig, ja rent utav huvudperson för överraskande många. I fantasin är hon evigt snygg, evigt totalt hjälplös och det fungerar jättebra när människor tycker om henne tillräckligt för att rädda henne. Människor lyssnar på henne och säger absolut rätt saker med absolut rätt tonfall. Tröstar, stryker över håret, berömmer och smeker. Blir så där lagom arga sådär som hon vill, så hon känner att de verkligen bryr sig och hon behöver bara följa. Behöver bara låta sig räddas medan de bestämmer och styr upp allting.

Version 2 av hennes liv: Hon är nästan alltid trött och irrar omkring i en värld av Borde, Måste och Har inte. På plussidan har hon budget, pensionsplaceringar och matdagbok som låter lika spännande och engagerande som en biografi om Bosse Ringholm. När telefonen ringer är det alltid någon av de tre närmast sörjande och hennes Facebook för en tynande, pliktskyldig tillvaro.

Friska verkar inte förstå att man måste ha någon att hänga upp sitt liv på, någon man kan lägga känslor i, någon som är Gud. Att ge någon betydelse ger också mening, hopp, spänning, nervositet och andra känslor. Känslor som hon har väldigt svårt att komma åt annars. Hon tänker att det måste vara en borderlinekänsla, en känsla som inte har någon motsvarighet hos friska.
 
”Skaffa en pojkvän!”, menar M. Men det går ju inte. Alla i fantasin säger rätt saker och gör rätt saker, pojkvänner gör det inte. I verkligheten kan de ofta vara tråkiga, ointressanta, löjliga... Hon får mer Tillfredsställelse än Otillfredställelse av sina fantasier, tvärtom av män i verkligheten. Dessutom vill hon inte ha pojkvän, hon har ju lyckopiller. Den enda drivkraften för henne att inleda relationer är att bli räddad, när hon är tillräckligt instabil, tillräckligt ångestfylld, tillräckligt desperat för att gå med på att missta ensamrädsla, separationsångest och ett glupande bekräftelsebehov för kärlek. Men medicinen gör att den stora tomheten bara finns där som ett svart hål; medicinen gör att tomheten inte är hungrig.

Hon mår bra av att vara ensam; Ingen som gör intrång, hon behöver inte offra sig, behöver inte ägna en tredjedel så mycket ångestfylld energi på att fundera på vad någon känner för henne, behöver aldrig se tråkiga program på TV eller ha svårt att sova för att någon annan tar för stor plats. Hon behöver aldrig tröttna och hon behöver inte kastas mellan ont och gott, hat och den nödtoftigt förklädda känslan som hon låtsas är kärlek. Samtidigt skrämmer det henne, samtidigt inverkar det givetvis på hennes liv för att hon inte har en av de största drivkrafter som en människa kan ha. Att hon är helt nöjd med att leva med en hund. Vänner önskar hon sig inte heller, det har vuxit bort precis som hennes önskan om vita barbiehästar. Det hon tycker om att göra kan man göra ensam och hon föraktar inte bara sig själv utan andra också.

Eftersom hon inte önskar något mer än ytterst tillfälligt har hon så klart svårt att sträva. Jag tycker det är självklart varför hon väljer Version 1, där allting händer och hon är huvudperson, framför version 2 där hon knappt nämns ens i eftertexterna, där hon måste göra allting själv och ändå inget händer. Det är dessutom något nästan romantiskt med misslyckanden och ingen kan rädda någon som lyckas.




Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar